افتخاری دیگر در کارنامه شرکت صنعت و معدن ذوب آهن جنوبشرق ایرانیان

سه شنبه 15 شهریور 1401

معادن سنگ آهن سادات سیریز واحد نمونه معدنی استان کرمان در سال ۹۶ تقدیر از شرکت جنوبشرق ایرانیان در همایش

افتخاری دیگر در کارنامه شرکت صنعت و معدن ذوب آهن جنوبشرق ایرانیان
معادن سنگ آهن سادات سیریز واحد نمونه معدنی استان کرمان در سال ۹۶

تقدیر از شرکت جنوبشرق ایرانیان در همایش تجلیل از تلاشگران عرصه صنعت و معدن استان کرمان

در این همایش که در مورخ ۵ مرداد ماه در محل سالن همایش اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد از این شرکت که از شرکت های بزرگ معدنی کرمان و کشور به شمار می رود به عنوان واحد نمونه تقدیر شد.

روزنامه اقتصاد کرمان- شرکت ذوب آهن جنوبشرق ایرانیان را می توان در شمار مجموعه های موفق صنعتی و معدنی برشمرد که با اتکا به توان مدیران مجرب و نیروی انسانی متخصص خود، چشم انداز روشنی را پیش روی خود گشوده است چنانکه این بار نوبت به معادن سنگ آهن سادات سیریز از زیرمجموعه های شرکت رسیده تا عنوان واحد نمونه معدنی استان کرمان در سال ۹۶ را به خود اختصاص دهد. مهندس محمدرضا شجاع، مدیرعامل شرکت گزارشی را از فعالیت های شرکت ارائه کرده است که در ادامه می آید :

شرکت ذوب اهن جنوبشرق ایرانیان در سال ۱۳۸۷ در ثبت شرکتهای کرمان به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت اصلی این شرکت فعالیت در زمینه اکتشاف واستخراج وفراوری موادمعدنی می باشد.درحال حاضر شرکت در استانهای سمنان ، اصفهان ، یزد، هرمزگان وکرمان فعالیت معدنی دارد .

سهامداران شرکت از افراد با سابقه وموفق بخش خصوصی درصنعت فولاد کشور می باشند . کارخانه نورد فولاد یزد با تولیدات انواع مقاطع فولادی وکارخانه گندله سازی اردکان از جمله واحدهای زیر مجموعه سهامداران این شرکت ودر قالب شرکتهای مجزا می باشند.

یکی ازدغدغه های سهامداران تامین خوراک به موقع ومطمئن هر بخشی از زنجیره فولاد می باشد . برهمین اساس شرکت تصمیم دارد از تامین سنگ اهن ، کنسانتره و گندله سنگ آهن و اهن اسفنجی را در یک زنجیره کامل برای اولین بار توسط بخش خصوصی واقعی در کشور راه اندازی نماید.

معدن سنگ آهن سادات ۱ سیریز دارای پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی ۱۲ میلیون تن واجازه برداشت ۹۰۰ هزارتن در سال در محدوده ائی به وسعت ۴ کیلومتر مربع و معدن سنگ آهن سادات ۲ سیریز دارای پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی نهصد هزاتن واجازه برداشت ۹۰ هزارتن در سال در محدوده ائی به وسعت ۱۳٫۶کیلومتر مربع واقع در منطقه سیریز شهرستان زرند از زیر مجموع های این شرکت بوده و درحال فعالیت می باشند. همچنین عملیات اکتشاف تکمیلی برای شناسائی ذخائر جدید در هر دومعدن در دست اقدام می باشد.

همانطور که گفته شد برای تکمیل زنجیره فولاد ، شرکت اقدام به دریافت جواز تاسیس یک مجتمع فر آوری فولاد شامل کارخانه کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت یک میلیون تن در سال ، کارخانه گندله سنگ آهن به ظرفیت یک میلیون تن درسال ، کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن درسال از وزارت صنعت معدن وتجارت نموده است که به حول قوه الهی کلنگ احداث کارخانه یک میلیون تنی کنسانتره سنگ اهن در تابستان جاری در مجاورت معدن سنگ اهن سادات سیریز به زمین خواهد خورد.

اکتشاف واستخراج سنگ اهن در معدن سنگ اهن سادات سیریز با روشی کاملا بر پایه اصول مهندسی انجام می گیرد وبر همین اساس شرکت ذوب اهن جنوبشرق ایرانیان ازسوی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان کرمان واستانداری کرمان در سال ۱۳۹۱ به عنوان مکتشف نمونه استان ودر سال ۱۳۹۲ به عنوان بهره بردار نمونه استان برگزیده شده است .

در حال حاضر نیز بواسطه عملیات معدنی که بصورت اصولی در معدن سادات سی ریز صورت می پذیرد قرار است شرکت ذوب آهن جنوبشرق ایرانیان به عنوان شرکت معدنی نمونه سال ۱۳۹۶ استان برگزیده شود .

شرکت ذوب آهن جنوبشرق ایرانیان در نمایشگاهها وکنفرانسهای تخصصی معدنی حضور فعالی داشته است که موفق به در یافت لوح گردیده است که از جمله آنها کنفرانس ونمایشگاه تخصصی فناوریهای معدنکاری ایران ، همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری درمعدن وصنایع معدنی می باشد . همچنین مدیریت این شرکت از سوی رئیس شورای مرکزی رقابت ، لوح مدیران برتر وفعال کشور دریافت نموده است . دریافت چندین لوح از استانداری کرمان ، بخشداری یزدانشهر و مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان از افتخارات این شرکت می باشد .

نظر به اینکه درچندسال اخیر قیمت جهانی سنگ اهن افت شدیدی داشته است اکثر معادن سنگ اهن بخش خصوصی فعالیت خود را راکد نمودند . اما این شرکت به منظور جلوگیری از بیکاری کارگران وکمک به تولید همچنان بانقطه سربسر مالی، عملیات استخراج و دانه بندی سنگ اهن برای تامین بخش اعظم خوراک کارخانه کنسانتره فولاد زرند ایرانیان را ادامه داده است .

همانطور که می دانید کشور ایران از لحاظ ذخیره مواد معدنی یکی از کشورهای مطرح دنیا می باشد . استان کرمان نیز به عنوان استان بهشت معادن لقب گرفته است . طبیعتا عقل وخرد حکم می نماید برای ایجاد اشتغال وتولید ، بخش معدن می تواند یکی از ارکان اصلی اشتغال وتولید در استان کرمان باشد . اما معضلی که وجود دارد بدلیل عدم انجام مطالعات اکتشافی هیچ گونه اطلاعات مدونی از وضعیت مواد معدنی در زیر زمین نداریم واز سوئی به دلیل هزینه گزاف مطالعات اکتشافی ، سرمایه گذاران با توجه به ریسکی که انجام این مطالعات در پی دارد حاضر به سرمایه گذاری دراین بخش نیستند و این امر جزو وظائف دولت وسازمان زمین شناسی کشور می باشد که تا کنون اقدام موثری انجام نشده است.

مدیریت صحیح ، اکتشاف واستخراج با روشهای نوین علمی و نوسازی ماشین الات معدنی یکی از نیازهای اساسی معادن فعال کشور می باشد.

روشهای نوین در اکتشاف و استخراج و استفاده از ماشین الات بروز و متناسب با نوع عملیات معدنکاری ومدیریت صحیح باعث کاستن هزینه های استخراج ، افزایش میزان وکیفیت استخراج و نهایتا افزایش بهره وری می گردد .

در حال حاضر عمده معادن ایران ، خصوصا معادن دولتی از روشهای منسوخ قدیمی در امر اکتشاف واستخراج استفاده می نمایند که این امر باعث افزایش هزینه های تمام شده ، اتلاف انرژی و کاهش راندمان می شود.

تخصیص وامهای کم بهره برای نوسازی ماشین آلات معدنی و تجهیز ات ایمنی معادن از وظائف دولت می باشد که تا کنون محقق نشده است واین شرکت هیچ گونه وامی را دریافت ننموده است.

واگذاری اختیارات به سازمانهای دولتی در مراکز استان و کاهش فرایندهای اداری برای تسهیل انجام امور مربوط به این بخش و سایر بخشهای تولیدی کشور از مهمترین تصمیماتی است که دولت بصورت جدی بایستی سزیعا انرا عملیاتی نماید . واگذاری بخشی از وظائف شورای عالی معادن به استانها وتشکیل شورای معادن استان از جمله اقدامات خوب دولت است که امیدواریم در پیچ وخم اداری محلی گرفتار نشود.